domingo, 5 de julio de 2015

52.- GUISAT DE XONES / GUISADO DE CARACOLES.




 RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA.  


04-07-2015

                      Foto  Salvadora Boronat

   Estàvem fent neteja general en la caseta preparant-la per a passar un nou estiu. Rascant la calç i tornant a emblanquinar les parets amb un pinzell lligat a la punta d'una canya. Agranant la cambra i col.locant una estora per a divirla per la mitat, perquè allí seria l'habitació de matrimoni de la meua tia Rosa i el meu tio Vicente. En la part de fora dormirien els meus cosins. En la saleta pujant a l'esquerra, la meua tia Pepa i jo. La coberta de canyissos sobre bigues de fusta (canyissada) i les teules damunt. En la planta baixa una única instància i davall de l'escala l'habitació dels meus iaios. Una ximenera en el sòl servia de cuina i una taula de fusta sobre la paret era l'únic lloc on deixar el que és necessari i el calaix de la mateixa es mesclaven les culleres de fusta junt amb les de metall, ganivets i tenidors. Un armari de paret, ben emblanquinat amb estants de fusta era l'únic lloc on tot pararia.Una capsa de fusta amb un llençol en el seu interior, servia per a guardar el pa. I uns estants a cada costat de la ximenera d'obra on es guardaven les casseroles i la resta d'utensilis de cuina. Però la part noble de la caseta era el seu magnífic riurau on passàvem el major temps. Costava de tres arcs i un en cada costat. Al final de la paret interior, una portella que donava al nord i el forn de pa imprescindible per a nosaltres. L'últim arc al costat del forn ho cobria una canysola de canyes fines fetes pel meu iaio. 

   Jo estava emblanquinant el coll del pou amb una brotxa grossa i el llavador. Tenia calç fins en els calçotets. Encara sort que la séquia portava aigua fins als límits i seria on ens donaríem un bon bany. I si no en la gaveta metàl.lica on posaven els llençols a remulla. 

   La meua tia Pepa, va preparar un guisat de xones. Va posar oli en una cassola i sofregir una albergina tallada a daus. Va afegir tomaca ratllada i va donar unes voltes. Va afegir el pimentó roig tallat a tires fines, i un picada d'all, jolivert, pa fregit, ametles (torrades o fregides) tot picat amb pebre roig de hojilla i safrà torrat. Va afegir creïlles trencades i va remoure. Va afegir els caragols que hi havia bullit abans després d'enganyats i ben nets amb un poquet del seu caldo i va remoure. Va cobrir d'aigua i quan va començar la cocció va posar un coent. Va deixar que coguera foc lent i en menys de mitja hora va estar preparat per a servir. 

   Gràcies a Salvadora Boronat, bona cuinera, millor persona, per la seua foto i per recordar-me eixa recepta de cuina tradicional valenciana. En el record, escanse en pau. 

GUISADO DE CARACOLES 

   Estábamos haciendo limpieza general en la casita preparándola para ir a pasar un nuevo verano. Rascando la cal y volviendo a encalar las paredes con un pincel atado a la punta de una caña. Barriendo la cambra y colocando una estora para divirla por la mitad, pues allí sería la habitación de matrimonio de mi tía Rosita y mi tío Vicente. En la parte de fuera dormirían mis primos. En la saleta subiendo a la izquierda, mi tía Pepa y yo. La cubierta de cañizos sobre vigas de madera y las tejas encima. En la planta baja una única instancia y debajo de la escalera la habitación de mis abuelos. Una chimenea en el suelo servía de cocina y una mesa de madera arrimada a la pared era el único sitio donde dejar lo necesario y el cajón de la misma se mezclaban las cucharas de madera junto con las de metal, cuchillos y tenedores. Un armario empotrado, bien encalado con estantes de madera era el único sitio donde todo iba a parar. Una caja de madera con una sábana en su interior, servía para guardar el pan. Y unos estantes a cada lado de la chimenea de obra donde se guardaban las cacerolas y demás utensilios de cocina. Pero la parte noble de la casita era su magnífico riurau donde pasábamos el mayor tiempo. Costaba de tres arcos y uno en cada lado. Al final de la pared interior una portezuela que daba al norte y el horno de pan imprescindible para nosotros. El último arco al lado del horno lo cubría una persiana de cañas finas hechas por mi abuelo. 

   Yo estaba encalando el cuello del pozo con una brocha gorda y el lavadero. Tenía cal hasta en los calzoncillos. Menos mal que la acequia llevaba agua hasta los topes y sería donde nos daríamos un buen baño. Y si no en el barreño metálico donde ponían las sábanas en remojo. 

   Mi tía Pepa, preparó un guisado de caracoles. Puso aceite en una cazuela y sofrió una berenjena cortada a dados. Añadió tomate rallado y dio unas vueltas. Añadió el pimiento rojo cortado a tiras finas, y un majado de ajo, perejil, pan frito, almendras (tostadas o fritas) todo picado con pimentón de hojilla y azafrán tostado. Añadió patatas rotas y removió. Añadió los caracoles que había hervido antes después de engañados y bien limpios con un poquito de su caldo y removió. Cubrió de agua y cuando empezó la cocción puso un picante (opcional). Dejó que cociera fuego lento y en menos de media hora estuvo listo para servir. 

   Gracias a Salvadora Boronat, buena cocinera, mejor persona, por su foto y por recordarme esa receta de cocina tradicional valenciana. En el recuerdo. Descanse en paz.