jueves, 24 de septiembre de 2015

TITAINA




La Titaina és un plat típic valencià concretament del barri del Cabañal-Cañamelar.

La «tonyina de sorra» o tonyina d'illada és la ventresca, la part més greix i saborós de la tonyina del Mediterrani, el més buscat del món. 

Una de les formes més populars de cuinar-ho era com «tonyina de sorra» per a elaborar la famosa Titaina. 

Ingredients: 

Per a este plat es necessiten 200 grams de tonyina de sorra, dos quilos de tomaca madura, dos pimentons verds i un roig, cinc alls, un got d'oli, 25 grams de pinyons, sal, sucre i una branqueta de jolivert. 

Com la tonyina està en saladura, es posa a remull una hora abans i a continuació s'esmolla i esbaldix. 

En una cassola de fang fonda, es posa oli a calfar a foc lent i sofregim els alls pelats i tallats per la mitat. Quan es dauren, es reserven i s'afigen els pimentons tallats a trossos. Quan ja estan blans es posen els pinyons i quant estiguen daurats s'agrega la tonyina. 

Després s'aboquen les tomaques pelats i trossejats, sense llavors. Es rectifica de sal, es posa una mica de sucre i el jolivert i es deixa coure tot a foc lent, removent de tant en tant fins que l'oli se separe de la tomaca. És important que només quede oli i no aiguat.

La Titaina sol utilitzar-se per a omplir pastissets, coques, entrepans i pepitos. 

Es pot, una vegada retirat del foc, quan disminuïsca la temperatura, afegir dos ous olles ratllats i remoure perquè mescle bé. Açò no forma part de la recepta original però aporta un sabor i textura extraordinaris.

Titaina

La Titaina es un plato típico valenciano concretamente del barrio del Cabañal-Cañamelar

La «tonyina de sorra» o atún de ijada es la ventresca, la parte más grasa y sabrosa del atún del Mediterráneo, el más buscado del mundo. 

Una de las formas más populares de cocinarlo era como «tonyina de sorra» para elaborar la famosa Titaina. 

Ingredientes: 

Para este plato se necesitan 200 gramos de atún de ijada, dos kilos de tomate maduro, dos pimientos verdes y uno rojo, cinco ajos, un vaso de aceite, 25 gramos de piñones, sal, azúcar y una ramita de perejil. 

Como el atún está en salazón, se pone a remojo una hora antes y seguidamente se desmiga y enjuaga.

En una cazuela de barro honda, se pone aceite a calentar a fuego lento y sofreímos los ajos pelados y cortados por la mitad. Cuando se doren, se reservan y se añaden los pimientos cortados a trozos. Cuando ya están blandos se ponen los piñones y cuando estén dorados se agrega el atún.

Después se vierten los tomates pelados y troceados, sin pepitas. Se rectifica de sal, se pone una pizca de azúcar y el perejil y se deja cocer todo a fuego lento, removiendo de vez en cuando hasta que el aceite se separe del tomate. Es importante que sólo quede aceite y no aguado.

La Titaina suele utilizarse para rellenar empanadillas, cocas, bocadillos y pepitos.

Se puede, una vez retirado del fuego, cuando disminuya la temperatura, añadir dos huevos cocidos rallados y remover para que mezcle bien. Esto no forma parte de la receta original pero aporta un sabor y textura extraordinarios.