viernes, 8 de diciembre de 2017

SANG AMB CEBA / SANGRE CON CEBOLLA




500 gr de sang de pollastre bullida. 

5 cebes.

Dos cullerades grans de pebre roig fullat

Tres cullerades grans d'orenga. 

Un picant de caiena.

Sal i oli d'oliva.


Tallar a “tacos” de la sang bullida que haureu comprat en pastilles. 

Pelar i tallar la ceba. 

Cobrir el fons de la casola amb un bon oli d'oliva, sent generosos, perquè haurà de quedar el guisat amb eixe oli. 

A foc baix daurar la ceba afegint-li un poc de sal perquè solte el líquid, afegir llavors la sang, el pebre roig i l'orenga. Remoure amb atenció per a no trencar els embolics i afegirem un poc d'aigua quasi fins a cobrir per a integrar sabors i el picant. Portem a ebullició a foc mitjà alt i sense la tapadora, deixarem que es consumisca fins a quedar només l'oli, provant de sal. Atenció que no s'apegue movent la cassola per les anses. 

Eixe plat, mullant pa de forn tradicional és una delícia al paladar i molt popular entre els valencià, ja que antigament era molt sol·licitat en tots els bars i tavernes sobretot per a l'esmorzar del matí. Com a dada curiosa, en els bars d'algunes poblacions, en compte de demanar “una de sang”, es canviava el nom per “una de botifarra” perquè el seu sabor, al portar orenga s'assembla molt a la pasta que es fa amb ceba bullida, sang, orénga... per a l'elaboració de les mateixes. 

Mullar pa no es pot entendre amb els pans actuals de massa congelada. El forner tradicional que tots els dies des de les cinc del matí, elabora el pa artesanalment, es mereix el nostre respecte i admiració i sobretot per a poder donar-nos el plaer de continuar assaborint la tradició.

SANGRE CON CEBOLLA

500 gr de sangre de pollo hervida.

5 cebollas.

Dos cucharadas grandes de pimentón de hojlla.

Tres cucharadas grandes de orégano.

Una guindilla de cayena. 

Sal y aceite de oliva. 


Cortar a tacos la sangre hervida que habréis comprado en pastillas.

Pelar y cortar la cebolla.

Cubrir el fondo de la cazuela con un buen aceite de oliva, siendo generosos, pues deberá quedar el guiso con ese aceite.

A fuego bajo dorar la cebolla añadiéndole un poco de sal para que suelte el líquido, añadir entonces la sangre, el pimentón y el orégano. Remover con cuidado para no romper los tacos y añadiremos un poco de agua casi hasta cubrir para integrar sabores y la guindilla. Llevamos a ebullición a fuego medio alto y sin la tapadora, dejaremos que se consuma hasta quedar sólo el aceite, probando de sal. Cuidado de que no se pegue moviendo la cazuela por las asas. 

Ese plato, mojando pan de horno tradicional es una delicia al paladar y muy popular entre los valenciano, ya que antiguamente era muy solicitado en todos los bares y tabernas sobre todo para el almuerzo de la mañana. Como dato curioso, en los bares de algunas poblaciones, en vez de pedir “una de sangre”, se cambiaba el nombre por “una de butifarra”, porque su sabor, al llevar orégano se asemeja mucho a la pasta que se hace con cebolla hervida, sangre, orégano… para la elaboración de las mismas. 

Mojar pan no se puede entender con los panes actuales de masa congelada. El panadero tradicional que todos los días desde las cinco de la mañana, elabora el pan artesanalmente, se merece nuestro respeto y admiración y sobre todo para poder darnos el placer de seguir saboreando la tradición.