sábado, 10 de octubre de 2015

66.- MONXÀVENA, ALMOIXÀVENA O MOIXÀVEA


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA. PUBLICAT EN EL DIARI LES  PROVINCIES 

10-10-2015



Havia anat a la notaria on mon pare treballava. El notari, home enorme que em causava moltíssim respecte em va saludar i preguntant-me com m'anaven les coses, ja se sap, els estudis, els amics... Em va preguntar si ja havia berenat. Encara que hora era per a això, no ho havia fet, així que, al dir-se'l, em va arreplegar amb el seu braç en els meus muscles i em va portar cap a la part interior de la casa on estava la cuina. Don José (José Barona Sanchis), com així el cridava jo i tots els que a ell es referien, era home afable i, com més avant comprovaria, amb una bondat infinita, perquè alguns estius després em donaria classes particulars de llatí i no era un alumne molt avantatjat en la matèria.

Damunt de la taula hi havia una tortada plana, plena d'embalums amb una pols per damunt. Amb unes tisores em va tallar un bon tros i dins d'un plat me la va donar per a menjar. A la qual cosa va afegir un got de llet per a acompanyar. Em porte eixa cosa a la boca sense saber ni tan sols el que era. Un sabor suau molt especial on sobreeixia la canella. Em va preguntar si m'agradava i vaig assentir amb el cap. Va ser llavors quan em revele el secret de tal menjar. És la monxàvena que també se la coneix com almoixàvena o moixàvena, d'origen morisc i és molt típica del meu poble Xàtiva, em va dir.

La veritat és que estava molt bona. Vaig acabar el berenar i després vaig eixir a jugar, mon pare estava molt aqueferat i em va donar una besada de despedida.

Encara que eixa pasta no és molt coneguda fora de la comarca de la Costera i els seus pobles del voltant, anys després em tornaria a trobar amb eixe dolç típic en diverses ocasions, i donada la meua curiositat vaig demanar si podia saber com es feia.

100 grams d'aigua, 50 oli d'oliva, 80 de farina, 20 de sagí (opcional), 3 ous, 125 de sucre, un poc de sal i canella en pols. Es posa en un casset a mig foc l'aigua i l'oli. Quan bull es tira de colp la farina i el pessic de sal. Es remou enèrgicament mentres es retira del foc fins que la massa deixe d'estar apegalosa i se solte amb facilitat. Es deixa en una safa a banda perquè es refrede un poc. Es van afegint els ous d'un en u. No es posa el següent fins que l'anterior s'ha integrat del tot. Es posa una safata amb paper de forn. S'estén amb una espàtula, de manera que es queda una fina capa. Posem per damunt el sagí en trossos xicotets. Repartim el sucre i tirem canella. Posem en el forn a 200ºC uns 20 minuts fins que es dore.



MONXÀVENA, ALMOIXÀVENA O MOIXÀVEA 

Había ido a la notaría donde mi padre trabajaba. El notario, hombre enorme que me causaba muchísimo respeto me saludó y preguntándome como me iban las cosas, ya se sabe, los estudios, los amigos... Me preguntó si ya había merendado. Aunque hora era para eso, no la había hecho, así que, al decírselo me recogió con su brazo en mis hombros y me llevó hacia la parte interior de la casa donde estaba la cocina. Don José (José Barona Sanchis), como así le llamaban yo y todos los que a él se referían, era hombre afable y como más adelante comprobaría, con una bondad infinita, porque algunos veranos después me daría clases particulares de latín y no era un alumno muy aventajado en la materia.

Encima de la mesa había una tarta llana, llena de bultos con un polvo por encima. Con unas tijeras me cortó un buen trozo y dentro de un plato me la dio para comer. A la que añadió un vaso de leche para acompañar. Me lleve esa cosa en la boca sin saber ni tan siquiera lo que era. Un sabor suave muy especial donde sobresalía la canela. Me preguntó si me gustaba y asentí con la cabeza. Fue entonces cuando me revelo el secreto de tal majar. Es la monxàvena que también se la conoce como almoixàvena o moixàvena, de origen morisco y es muy típica de mi pueblo Xàtiva, me dijo.

La verdad es que estaba muy buena. Acabé de merendar y después salí a jugar, mi padre estaba mucho atareado y me dio una beso de despedida. 

Aunque esa pasta no es muy conocida fuera de la comarca de la Costera y sus pueblos del alrededor, años después me volvería a encontrar con ese dulce típico en varias ocasiones, y dada mi curiosidad pedí si podía saber cómo se hacía.

100 gramos de agua, 50 aceite de oliva, 80 de harina, 20 de manteca (opcional), 3 huevos, 125 de azúcar, un poco de sal y canela en polvo. Se pone en un cazo a medio fuego el agua y el aceite. Cuando hierve se tira de golpe la harina y el pellizco de sal. Se remueve enérgicamente mientras se retira del fuego hasta que la masa deje de estar pegajosa y se suelte con facilidad. Se deja en una jofaina aparte para que se enfríe un poco. Se van añadiendo los huevos de uno en uno. No se pone el siguiente hasta que el anterior de ha integrado del todo. Se pone una bandeja con papel de horno. Se extiende con una espátula, de manera que se queda una fina capa. Ponemos por encima la manteca en trozos pequeños. Repartimos el azúcar y tiramos canela. Ponemos en el horno a 200ºC unos 20 minutos hasta que se dore.