sábado, 5 de noviembre de 2016

122.- POMES CARAMEL·LITZADES / MANZANAS CARAMELIZADAS


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA.   



05-11-2016


Foto Conchin Jarque Moreno

Allà anava jo amb el meu abric blau marí amb els botons amb àncores per la fira de Dénia. No hi havia hagut forma humana d'impedir-ho, ni amb argúcies ni sense elles. Fins vaig provar de dir que em venia gran, però no, fira era igual a abric. I al final que importava. El tio vivo, el tren de la bruixa, el tir amb rifle, la tómbola que sempre toca... Però, em vaig quedar parat, les pomes de caramel eren la meua debilitat i allí estaven davant meu, esperant que alguna caiguera en les meues mans. Jo vull una!, mamà, papà jo vull una!... 

Mentres li apegava mossos escoltava com la meua tia Paquita li anava explicant a ma mare com eren de fàcil de fer. Li deia que amb quatre bones pomes ben netes i sobretot bén seques, se li lleven el peduncle i se li fica un pal fins a la mitat pel centre. Hem de fer un almívar per al caramel, amb dos cullerades d'aigua, 300 gr de sucre, el suc de mitja llima, posem el casset a foc baix i amb una cullera de fusta anem removent perquè no se'ns apegue. Quan veiem que s'ha fos, retirem del foc i li posem 100 gr de mantega, removent i tornant a calfar fins que vegem que s'ha fet el caramel. Apartem i li posem dos cullerades de pols roja de colorant i continuem removent. Llavors agafem les pomes del pal i les impregnem bé amb el caramel girant sobre elles... ma mare escoltava sorpresa a on havia derivat la conversació... i molt important –va prosseguir- que a l'acabar d'untar-la bé, una a una, les fiquem en una safa amb aigua freda perquè endurisca ràpid. Ma mare, per seguir-li el corrent, li va preguntar que allò del colorant roig que era. La meua tia li va dir que una vegada va veure com es feia, i que no era més que rodanxes de remolatxa molt fines que havien assecat al sol i triturades després en un molinet de café. Eixa pols roja, era el colorant natural. Ma mare va riure, per les sàvies paraules, mentres jo l'estirava perquè volia pujar-me al tio vivo. 

M'havia passat al ban dels hòmens. Mon pare estava embrancat parlant amb el meu tio Jaime, sobre com estava de ràpid creixent el turisme. Li comentava sobre una menjar que havia tingut fa poc amb Pedro Zaragoza, que era el llavors, Alcalde de Benidorm, el que li va dir que açò ja era imparable. 

Havien reservat per a sopar en el restaurant Gavilá, perquè mon pare era molt bon coneixedor de com preparaven allí la gamba. Vicente i Josefa, els pares de Jaime Gavilá, van ser els primers que van començar a donar-li importància i a bullir-la amb aigua de mar; gambes, que segons comentava mon pare, ningú volia i que quasi la regalaven. Una bona ensalada, uns peixets frescs fregits, un plat de tonyina, de sépia a la planxa ... i un plat d'unes coses negres amb punxes, anaven servint-se en la taula. Mamà, mamà, això negre que és? són eriçons fill... i això es menja?... 

Ma mare, vist lo vist, em va demanar una truita, perquè va pensar que jo, de tot allò passava olímpicament. No així de la tonyina a la planxa que mira tu perquè, m'agradava amb la seua picada d'all, jolivert i el seu toc d'oli i llima. Entre paraula i paraula, es detenia per a donar-me un tros amb el seu tenidor. 

MANZANAS CARAMELIZADAS 

Allá iba yo con mi abrigo azul marino con los botones con áncoras por la feria de Dénia. No había habido forma humana de impedirlo, ni con argucias ni sin ellas. Hasta probé de decir que me venía grande, pero no, feria era igual a abrigo. Y al final que importaba. El tío vivo, el tren de la bruja, el tiro con rifle, la tómbola que siempre toca… Pero, me quedé parado, las manzanas de caramelo eran mi debilidad y allí estaban ante mí, esperando que alguna cayera en mis manos. ¡Yo quiero una!, mamá, papá ¡yo quiero una! ... 

Mientras le pegaba mordiscos escuchaba como mi tía Paquita le iba explicando a mi madre lo fácil que eran de hacer. Le decía que con cuatro hermosas manzanas bien limpias y sobre todo bien secas, se le quitan el pezón y se le mete un palo hasta la mitad por el centro. Tenemos que hacer un almíbar para el caramelo, con dos cucharadas de agua, 300 gr de azúcar, el zumo de medio limón, ponemos el cazo al fuego bajo y con una cuchara de madera vamos removiendo para que no se nos pegue. Cuando vemos que se ha fundido, retiramos del fuego y le ponemos 100 gr de mantequilla, removiendo y volviendo a calentar hasta que veamos que se ha hecho el caramelo. Apartamos y le ponemos dos cucharadas de polvo rojo de colorante y seguimos removiendo. Entonces cogemos las manzanas del palo y las impregnamos bien con el caramelo girando sobre ellas… mi madre escuchaba sorprendida a donde había derivado la conversación… y muy importante –prosiguió- que al terminar de untarla bien, una a una, las metamos en una jofaina con agua fría para que endurezca rápido. Mi madre, por seguirle la corriente, le preguntó que aquello del colorante rojo que era. Mi tía le dijo que una vez vio como se hacía, y que no era más que rodajas de remolacha muy finas que habían secado al sol y trituradas después en un molinillo de café. Ese polvo rojo, era el colorante natural. Mi madre rio, por las sabias palabras, mientras yo la estiraba porque quería subirme al tío vivo. 

Me había pasado al bando de los hombres. Mi padre estaba enzarzado hablando con mi tío Jaime, sobre lo rápido que estaba creciendo el turismo. Le comentaba sobre una comida que había tenido hace poco con Pedro Zaragoza, que era el entonces, Alcalde de Benidorm, el que le dijo que esto ya era imparable. 

Habían reservado para cenar en el restaurante Gavilá, pues mi padre era muy buen conocedor de como preparaban allí la gamba. Vicente y Josefa, los padres de Jaime Gavilá, fueron los primeros que empezaron a darle importancia y a hervirla con agua de mar; gambas, que según comentaba mi padre, nadie quería y que casi la regalaban. Una buena ensalada, unos pescaditos frescos fritos, un plato de atún, de sepia a la plancha… y una bandeja de unas cosas negras con pinchos, iban sirviéndose en la mesa. Mamá, mamá, ¿eso negro que es? son erizos hijo… ¿y eso se come?... 

Mi madre, visto lo visto, me pidió una tortilla, porque pensó que yo, de todo aquello pasaba olímpicamente. No así del atún a la plancha que vete tú a saber, porque me gustaba con su picada de ajo, perejil y su toque de aceite y limón. Entre palabra y palabra, se detenía para darme un trozo con su tenedor.