lunes, 27 de abril de 2015

26.- LA CASCA DE REIS


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA. PUBLICAT EN EL DIARI LES PROVÍNCIES 

03-01-2015.  




   El dia de Reis la CASCA és el dolç tradicional dels valencians. Dolç típic en el nostre territori diuen d'origen àrab, jo no ho tinc clar. Té com a ingredients bàsics ametla, sucre, moniato, ou, llima, canella i depenent de zones hi ha certes variants en la composició.

   Amb l'arribada del rei Jaume I i la conseqüent desocupació mora pren força la tradició de regalar els padrins als seus fillols la CASCA per a la nit de Reis. Els xiquets després de la Cavalcada deixaven sobre la taula tres gots de mistela i dolços per als reis, garrofes i aigua per als seus cavalls. L'endemà comprovaven com els reis i les seues bèsties han menjat i begut el que se'ls ha oferit i estos, han deixat la CASCA junt amb els gots i plats buits.

   Desafortunadament, este costum i tradició tant arrela a la Comunitat Valenciana, està disminuint en favor del "roscón de reyes" quedant relegada la CASCA de reis a certes poblacions.

   “Senyor Rei, jo estic ací. La palla i les garrofes, per al seu rossí, i la CASCA per a mi”.

   Quina és la recepta verdadera? Perquè, no ho sabem, segur que receptes hi ha moltes, i totes compartiran els ingredients bàsics comuns: ametles, mel o dolç de moniato i oli.

   Els Ingredients, ½ kg de dolç de moniato, ½ kg de sucre, ½ kg d'ametla mòlta, 100 g de sucre mòlt, ratlladura de mitja llima, un poc de canella mòlta i 1 ou.  Calfem mig got d'aigua i diluir el sucre a poc a poc, sempre rebolicant. Una vegada diluït, i fora del foc, li mesclem a poc a poc l'ametla mòlta, la canella i la llima ratllada, removent amb cullera de fusta, fins a obtindre una massa tota igual. Ja veieu: massapà verdader!

   Dividim la massa formant dos boles. Una la posarem sobre paper de forn antihaderent i millor encara damunt de neules i l'aplanarem donant-li forma redona i màxim sobre 1 cm de grossor. Ara cal fer un buit enmig de la pasta, la qual cosa farem amb un got xicotet o tassa (sobre els 5 cm de diàmetre). A esta base se li posa el dolç de moniato. Tota l'operació la repetim novament, però hem de saber que esta segona peça servirà per a tapar la primera. Ara unim els bordes de les dos peces, formant com una espècie de roda i la posem en el forn precalfat 170-180 graus uns vint minuts. La clara de l'ou cal muntar a punt de neu, i quan estiga se li afig el sucre molt i obtenim una merengada, que ens servirà per a afegir damunt de la corfa una vegada l'hem tret del forn. Es deixa reposar a temperatura ambient i ... bon profit!!!"


RECUERDOS DE MI INFANCIA. PUBLICADO EN EL DIARIO LAS PROVINCIAS

03-01-2015.  

   
   El día de Reyes la CASCA es el dulce tradicional de los valencianos. Dulce típico en nuestro territorio dicen de origen árabe, yo no lo tengo claro. Tiene como ingredientes básicos almendra, azúcar, boniato, huevo, limón, canela y dependiendo de zonas hay ciertas variantes en la composición.

   Con la llegada del rey Jaime I y la consecuente desocupación mora toma fuerza la tradición de regalar los padrinos a sus ahijados la CASCA para la noche de Reyes. Los niños después de la Cabalgata dejaban sobre la mesa tres vasos de mistela y dulces para los reyes, algarrobas y agua para sus caballos. El día siguiente comprobaban como los reyes y sus bestias habían comido y bebido lo que se les  ofreció y estos, habían dejado la CASCA junto a los vasos y platos vacíos.

   Desafortunadamente, este costumbre y tradición tan  arraiga en la Comunidad Valenciana, está disminuyendo en favor del "roscón de reyes" quedando relegada la CASCA   a ciertas poblaciones.

   "Señor Rey, yo estoy aquí. La paja y las algarrobas, para su rocín, y la CASCA para mí".

   ¿Cuál es la receta verdadera? Porque, no lo sabemos, seguro que recetas hay muchas, y todas compartirán los ingredientes básicos comunes: almendras, miel o dulce de boniato y aceite. Los Ingredientes, ½ kg de dulce de boniato, ½ kg de azúcar, ½ kg de almendra molida, 100 g de azúcar molido, ralladura de medio limón, un poco de canela en polvo y 1 huevo. Calentamos medio vaso de agua y diluir el azúcar poco a poco, siempre revolviendo. Una vez diluido, y fuera del fuego, le mezclamos poco a poco almendra  molida, la canela y el limón rallado, removiendo con cuchara de madera, hasta obtener una masa toda igual. Ya veis: mazapán verdadero!

   Dividimos la masa formando dos bolas. Una la pondremos sobre papel de horno antiadherente y mejor aún encima de neulas y aplastamos dando forma redonda y máximo sobre 1 cm de gordura. Ahora hay que hacer un vacío en medio de la pasta, lo cual haremos con un vaso pequeño o taza (sobre los 5 cm de diámetro). A esta base se le pone el dulce de boniato. Toda la operación la repetimos nuevamente, pero debemos saber que esta segunda pieza servirá para tapar la primera. Ahora unimos los dos bordes  de las dos piezas, formando como una especie de rueda y la ponemos en el horno precalentado 170-180 grados unos veinte minutos. La clara del huevo hay que montar a punto de nieve, y cuando esté se le añade el azúcar molido y obtenemos una merengada, que nos servirá para añadir encima de la corteza una vez hemos sacado  del horno. Se deja reposar a temperatura ambiente y ... buen provecho!!!