viernes, 1 de mayo de 2015

28.- BUNYOLS DE CARABASSA


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA. PUBLICAT EN EL DIARI LES PROVÍNCIES 

17-01-2015.  



   
   La festa de Sant Antoni és un conjunt de celebracions festives que tenen lloc al voltant del dia 17 de Gener, onomàstica d'este sant denominat  Sant Antoni del porquet, perquè ha sigut desde segles el protector de tots els animals útils  per als treballs del camp. La seua invocació està encaminada a obtindre la protección i la fertilitat dels animals. La devoció popular es remota al segle XII. El sant beneïx les cavalleries i als animals de companyia invocant la seua protecció. En algunes poblacions s'encenen fogueres per a espantar simbòlicament als dimonis I es fan els tradicionals porrats en les seues tradicions gastronòmiques pròpies de cada població.

   Eixe dia assenyalat, recorde que anàvem tots a la caseta del meu tio Jaime, germà de ma mare a la Sella. Els amics es reunien per a cuinar la tradicional paella i passar el dia. Després de missa primera, allà que ens n'anàvem per a començar amb la carn, cansalada i carxofes i embotits a la brasa. Això seria l'avanç d'una jornada gastronòmica per a celebrar el dia del Sant.

   El foc no s'apagava, perquè fea un fred que pelava i també perquè en ella cuinaríem la paella. Tots aqueferats, tallant i salant la carn, netejant la paella…

   Esmorzar, menjar i com no berenar per a fer el dia complet. Mentres  es disposaven per a fer el dinar, la meua tia  Paquita, havia de fer una de les coses que més aïna li eixien, els bunyols.  Es va posar a preparar la massa, un quilo i mig de farina amb dos-cents grams de rent natural afegint aigua a poc a poc i pasturant amb la mà. Una carabassa gran  que la meua tia,  en compte de bullirla, la feia al forn.  Eixe era el seu gran secret perquè li isqueren deliciosos. A la carabassa li treia la carn i la posava sobre una tela neta per a escórrer-la bé fent-li un torniquet.  La va incorporar  amb la resta d'ingredients i la deixa reposar tapa amb un drap durant almenys mitja hora perquè alsase al costat del foc. Quan la massa estava bona, va posar al foc una paella amb abundant oli  de gira-sol, agafava la pasta amb la mà esquerra el que li cabia en en puny, ho estrenyia i la pansava de mà per posar-la a la paella foradant el centre amb el dit gros al deixar-la caure. Es frigen pels dos costats fins que queden daurats i els servixes amb sucre per damunt, o mullats amb xocolate, que per descomptat es feia ratllant amb un ganivet les pastilles del Birro sobre un paper i abocant-ho en aigua bullint.  

   Nosaltres, els xiquets mentres jugàvem a conillets a  magar fins que ens cridaren per a menjar. Bons temps.


RECUERDOS DE MI INFANCIA.

   La fiesta de San Antonio es un conjunto de celebraciones festivas que tienen lugar alrededor del día 17 de Enero, onomástica de este santo denominado San Antonio del porquet, porque ha sido desde siglos el protector de todos los animales útiles para los trabajos del campo. Su invocación está encaminada a obtener la protección y la fertilidad de los animales. La devoción popular se remota al siglo XII. El santo bendice las caballerías y a los animales de compañía invocando su protección. En algunas poblaciones se encienden hogueras para espantar simbólicamente a los demonios Y se hacen los tradicionales porrats con sus tradiciones gastronómicas propias de cada población.  

   Ese día señalado, recuerdo que íbamos todos a la casita de mi tío Jaime, hermano de mi madre a la Sella. Los amigos se reunían para cocinar la tradicional paella y pasar el día. Después de misa primera, allá que nos  íbamos para empezar con la carne, tocino, alcachofas y embutidos a la  brasa. Eso sería el comienzo de una jornada gastronómica para celebrar el día del Santo.

   El fuego no se apagaba, porque hacía un frío que pelaba y también porque en ella cocinaríamos la paella. Todos atareados, cortando y salando la carne, limpiando la paella...

   Almorzar, comer y como no merendar para hacer el día completo. Mientras se disponían para hacer la comida, mi tía Paquita, debía hacer una de las cosas que más bien le salían, los buñuelos. Se puso a preparar la masa, un kilo y medio de harina con doscientos gramos de levadura natural añadiendo agua poco a poco y pastaba con la mano. Una calabaza grande que mi tía, en vez de hervirla, la hacía en el horno. Ese era su gran secreto porque le salieran deliciosos. A la calabaza le sacaba la carne y la ponía sobre una tela limpia para escurrirla bien haciéndole un torniquete. La incorporó con el resto de ingredientes y la dejó reposar tapada con un paño durante por lo menos media hora para que levantase al lado del fuego. Cuando la masa estaba buena, puso en el fuego una sartén con abundante aceite de gira-sol, cogía la pasta con la mano izquierda lo que le cabía en el puño, lo estrechaba y la pasaba de mano por ponerla a la sartén agujereando el centro con el dedo gordo al dejarla caer. Se freían por los dos lados hasta que quedan dorados y los sirves con azúcar por encima, o mojados con chocolate, que por supuesto se hacía rallando con un cuchillo las pastillas del Birro sobre un papel y echándolo en agua hirviendo.

   Nosotros, los niños mientras jugábamos a “conillets a  magar” hasta que nos llamaron para comer. Buenos tiempos.