sábado, 15 de agosto de 2015

58.- POLP SEC / PULPO SECO


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA. PUBLICAT EN EL DIARI LES PROVÍNCIES 
15-08-2015


                                          Foto de Esperanza Salvatierra Codina


   Em vaig despertar promte i m'alce de llit i vaig veure la meua iaia que es dirigia cap a les figueres amb un plat i un gotet amb oli d'oliva. Agafaria figues abans que el sol calfara, perquè amb el fresc de la nit era l'hora ideal. Va omplir el plat i m'ho va donar perquè ho aguantara. Amb el dit, mullant-va en l'oli i untanva la flor de les figues que estaven verdes però més avançades. Untava trenta tots els dies i així omplia el plat tots els matins. Una llesca de pa, amb oli d'oliva i les figues eren suficients per a esmorzar. 

   El meu iaio se n'havia anat al camp a arreplegar les primeres garrofes que ja queien i no volia deixar perdre. A mi m'havia manat que a poc a poc arrancara les males herbes de l'hortalissa, ja que com el reg era a manta (no existia el goter de hui en dia) eixien moltíssimes i perjudicava el cultiu. Però abans, estava veient com la meua tia Rosita treia d'una gaveta un polp que ens havien regalat enorme i que havia tingut a remulla amb aigua sal i vinagre unes hores. 

  Un amic havia anat a pescar i havia agafat alguns en la zona de l'almadrava. Em comptava que els agafaven amb una pota de gallina lligada a una llarga corda i que la passejaven per la vora del mar. Si hi havia algun polp, per alguna estranya circumstància, trobava eixe objecte com a invasor i l'atacava. Amb una simple pota de gallina treien tots els polps que es posaven per davant, perquè a l'atacar, ho podies traure amb la corda. Curiosa forma de polpexar, i que era molt comú fins que ho van prohibir. 

   Va agafar el polp, ho va obrir tallant per la mitat el seu cap i ho va esgarrar per la mitat perquè quedara totalment obert. Amb unes canyes ho subjecte perquè així poguera quedar exposat al sol, penjant per al seu assecat. 

   El fet d'haver-ho remullat en aigua, sal i vinagre era per a espantar les moscardes i sobretot les vespes que el mossegaven. Encara que el millor era ficar-ho en una carnera o tapar-ho amb tela mosquitera. Una vegada sec, a la brasa i tallat en trossets regat amb oli d'oliva, era una verdadera delícia al paladar. 

   Per este temps, se solia assecar el polp i també la cavalla, que sobre un quilo o quilo i mig, s'obria per la mitat, es desvisceraba i amb l'ajuda també d'una canya, es mantenia oberta i sobre la paret i sobre la paret s'assecava al sol. 



PULPO SECO 

   Me desperté temprano y me levante de cama y vi a mi abuela que se dirigía hacia las higueras con un plato y un vasito con aceite de oliva. Iba a coger higos antes de que el sol calentara, pues con el fresco de la noche era la hora ideal. Llenó el plato y me lo dio para que lo aguantara. Con la yema del dedo, fue mojándolo en el aceite y untando la flor de los higos que estaba verdes pero más avanzado. Untaba treinta todos los días y así llenaba el plato todas las mañanas. Una rebanada de pan, con aceite de oliva y los higos eran suficientes para almorzar. 

   Mi abuelo se había ido al campo a recoger las primeras algarrobas que ya caían y no quería dejar perder. A mi me había mandado que poco a poco arrancara las malas hierbas de la hortaliza ya que como el riego era a manta (no existía el gotero de hoy en día) salía muchísimas y perjudicaba el cultivo. 

   Pero antes, estaba viendo como mi tía Rosita sacaba de una gaveta un pulpo que nos habían regalado enorme y que había tenido en remojo con agua sal y vinagre unas horas. Un amigo había ido a pescar y había cogido algunos en la zona de la almadraba. Me contaba que los cogían con una pata de gallina atada a una larga cuerda y que la paseaban por la orilla del mar. Si había algún pulpo, por alguna extraña circunstancia, encontraba ese objeto como invasor y lo atacaba. Con una simple pata de gallina sacaban todos los pulpos que se ponían a su alcance, pues al atacar, lo podías sacar con la cuerda. Curiosa forma de coger pulpos y que era muy común hasta que lo prohibieron. 

   Cogió el pulpo, lo abrió cortando por la mitad su cabeza y lo rasgó por la mitad para que quedara totalmente abierto. Con unas cañas lo sujeto para que así pudiera quedar expuesto al sol, colgando para su secado. El haberlo remojado en agua, sal y vinagre era para ahuyentar las moscardas y sobre todo las avispas que lo mordían. Aunque lo mejor era meterlo en una carnera o taparlo con tela mosquitera. Una vez seco, a la brasa y cortado en trocitos fregado con aceite de oliva, era una verdadera delicia al paladar. 

   Por este tiempo, se solía secar el pulpo y también la caballa, que sobre un kilo o kilo y medio, se abría por la mitad, se desvisceraba y con la ayuda también de una caña, se mantenía abierta y sobre la pared colgada de un clavo se secaba al sol.