sábado, 24 de diciembre de 2016

129.- ARRÒS AMB PERDIU / ARROZ CON PERDIZ


RECORDS DE LA MEUA INFÀNCIA.


24-12-2016


Foto  Onofre Segarra Fabuel

Entrava a casa dels meus iaios i la primera cosa que feia era dirigir-me al moble còmoda on estava instal·lat el betlem per a avançar els cavalls dels reis mags, acostant-los al pessebre. Era una de les tasques més plaents que tenia. Sabia que quan arribaren al portal, seria la nit dels regals i les meues il·lusions es farien realitat, encara que no paraven d'amenaçar-me amb el ditxós carbó. 

-Carbó et van a portar si no et portes bé

Esta nit era “noche buena” i la passaria en ma casa amb els meus pares i germans. Un sopar un poc més especial com a bestreta de la missa del gall a qui assistia amb mon pare, perquè la meua mamà es quedava a casa a cuidar dels meus germans. Deia un poc especial, pels dolços que ens deixaven menjar, perquè de sopar ... unes carxofes damunt de les brases amb un poc de sal i oli en el seu interior i fregiria ma mare uns trossos de melva, que havia dessalat al voltant de sis hores en aigua freda. En oli calent, posaria la melva ben escorreguda i assecada amb un drap, junt amb unes dents d'all amb pell que havia colpejat, i afegiria una cullereta de pebre roig fullat que remataria amb un poquet d'aigua perquè no es cremara. Evaporaria l'aigua i... en un plat fondo el serviria. Jo miraria mon pare com amb una llesca de pa en la mà i una cullera en l'altra, es posaria eixe oli pintat per damunt i un bon tros de melva. De tant en tant, descansaria el pa sobre el seu plat, per a anar agafant fulls de carxofa i quasi xuplar-la. 

Però això havia de vindre i abans dinariem. El meu iaio havia eixit de caça i dos perdius havia abatut. Ja pelades la meua tia les estava sofregint amb un poc de tomaca ratllada. Hi havia posat uns fesols que nosaltres cridem de la peladilla pel seu paregut a elles i que havia tingut a remulla. Un poc de pebrera roiga, que també havia hidratat, i dos alls xafats. Encara agafava algunes bajoques tendres de l'horta, perquè no havia gelat cap nit, així que també les va incorporar. Va remoure, un poquet de sal, pebre roig fullat, safrà torrat i va afegir unes xonetes que tenia ja bullides. Va cobrir amb l'aigua justa deixant coure sobre mitja hora a foc lent. 

Arribant les dotze i mitja, va calcular el caldo que quedava i li va afegir la mateixa quantitat d'aigua que d'arròs li posaria quan començara a bullir. En vint minuts ens estàvem menjant un arròs amb perdiu i caragols deliciós. 

Demà, dia de Nadal, ens reuniríem tota la família a casa dels meus iaios per a menjar el tradicional putxero de Nadal amb pilotes, dolces y salades. 

-Salvador, recorda que pose esta nit els cigrons a remulla

No vull passar l'ocasió en este dia tan assenyalat de “Noche Buena”, per a desitjar-vos a tot un bon Nadal i que el xiquet Déu ens ajude a ser feliços. 


ARROZ CON PERDIZ 

Entraba en casa de mis abuelos y lo primero que hacía era dirigirme al mueble cómoda donde estaba instalado el belén para adelantar los caballos de los reyes magos, acercándolos al pesebre. Era una de las tareas más placenteras que tenía. Sabía que cuando llegasen al portal, sería la noche de los regalos y mis ilusiones se harían realidad, aunque no paraban de amenazarme con el dichoso carbón. 

-Carbón te van a traer si no te portas bien

Esta noche era noche buena y la pasaría en mi casa con mis padres y hermanos. Una cena un poco más especial como anticipo de la misa del gallo a la que asistía con mi padre, pues mi mamá se quedaba en casa al cuidado de mis hermanos. Decía un poco especial, por los dulces que nos dejaban comer, porque de comida … unas alcachofas encima de las brasas con un poco de sal y aceite en su interior y freiría mi madre unos trozos de melva, que había desalado alrededor de seis horas en agua fría. En aceite caliente, pondría la melva bien escurrida y secada con un paño, junto con unos dientes de ajo con piel que había golpeado, y añadiría una cucharita de pimentón de hojilla que remataría con un poquito de agua para que no se quemase. Evaporaría el agua y … en un plato hondo lo serviría. Yo miraría a mi padre como con una rebanada de pan en la mano y una cuchara en la otra, se pondría ese aceite coloreado por encima y un buen trozo de melva. De vez en cuando, descansaría el pan sobre su plato, para ir cogiendo hojas de alcachofa y casi chuparla. 

Pero eso tenía que venir y antes íbamos a comer. Mi abuelo había salido de caza y dos perdices había abatido. Ya peladas mi tía las estaba sofriendo con un poco de tomate rallado. Había puesto unas alubias que nosotros llamamos de la peladilla por su parecido a ellas y que había tenido en remojo. Un poco de pimentón rojo, que también había hidratado, y dos ajos chafados. Aún cogía algunas judías tiernas de la huerta, pues no había helado ninguna noche, así que también las incorporó. Removió, un poquito de sal, pimentón de hojilla, azafrán tostado y añadió unos caracoles que tenía ya hervidos. Cubrió con el agua justa dejando cocer sobre media hora a fuego lento. 

Llegando las doce y media, calculo el caldo que quedaba y le añadió la misma cantidad de agua que de arroz le pondría cuando empezara a hervir. En veinte minutos nos estábamos comiendo un arroz con perdiz y caracoles delicioso. 

Mañana, día de Navidad, nos reuniríamos toda la familia en casa de mis abuelos para comer el tradicional puchero de Navidad con pelotas dulces y saladas. 

Salvador, recuerda que ponga esta noche los garbanzos en remojo

No quiero pasar la ocasión en este día tan señalado de noche buena, para desearos a todos unas felices Navidades y que el niño Dios nos ayude a ser felices.